دکتر مژگان بیک زاده
Search
Close this search box.
بیماری-های-منتقله-از-راه-جنسی

چرا سوزاک میگیریم؟

چرا سوزاک میگیریم؟

شاید خیلی ها  تصور کنند که ایدز هولناک ترین بیماری آمیزشی می باشد اما تحقیقات اخیر نشان می دهند که بیماری سوزاک به شدت می تواند به سیستم ایمنی حمله کند و بسیار کشنده تر از ایدز است.

 

سوزاک چیست؟

بیماری سوزاک یک بیماری عفونی است که از طریق مقاربتهای جنسی متعدد با افراد مختلف و همچنین رعایت نکردن بهداشت رخ می دهد. این بیماری بسیار کشنده تر از ایدز می باشد چون عفونت به سرعت می تواند وارد خون شود که باعث شوک و در نهایت مرگ می شود. میکروب سوزاک می تواند واژن، مقعد وگلو را درگیر کند .

 

بیماری-های-منتقله-از-راه-جنسی

 

سوزاک، بیماری مقاوم دربرابر آنتی بیوتیک

بیماری سوزاک تا چند سال اخیر با آنتی بیوتیک ساده مثل پنی سیلین یا سولفونامید کاملا درمان می شد اما از ده سال گذشته به بعد چون میکروب این بیماری مقاوم شد و پزشکان روی آوردند به استفاده از آنتی بیوتیک های قوی تری مثل سفکسیم و سفتریاکسون، اما متاسفانه اخیرا تحقیقات در آمریکا نشان داد که تجویز این نوع از آنتی بیوتیک ها هم دیگر در درمان سوزاک کار ساز نمی باشد.

باکتری عامل ایجاد سوزاک مجددا به درمان آنتی بیوتیک ها مقاوم تر شد، به طوری که  اکنون بیماری سوزاک، در مقاله ها با عنوان سوزاک مقاوم به آنتی بیوتیک ها معرفی می گردد.

 

علائم ابتلا به سوزاک در آقایان

علائم در آقایان مبتلا به سوزاک ،دو هفته پس از آلوده شدن بروز می کند.

  • سوزش و خارش در نوک آلت تناسلی
  • ترشح مایع سفید،زرد یا سبز رنگ
  • ورم و درد بیضه ها
  • سوزش گلو
  • تورم غدد در گلو

 

علائم ابتلا به سوزاک در خانم ها

  • احساس درد در پایین شکم
  • سوزش در حین ادرار
  • ترشحات واژینال چشمگیر
  • ترشحات خونی ما بین دوره های پریود
  • ورم ناحیه تناسلی
  • سوزش گلو
  • تورم غدد گلو

اما متاسفانه در بسیاری از اوقات علائم این بیماری با بیماری های قارچی ممکن است اشتباه گرفته شود به همین دلیل شروع درمان به تاخیر بیوفتد .

 

 اگر بیماری سوزاک به موقع تشخیص داده نشود به سرعت وارد خون می شود و ممکن است تبعات جبران ناپذیری در بدن ایجاد کند. دکتر مژگان بیک زاده متخصص زنان در پونک با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی عارضه ها پرداخته و با آخرین دانش روز دنیا اقدام به درمان می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۶۰۴۶۳۲۹ – ۰۲۱۴۴۴۲۷۳۶۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

روش تشخیص بیماری سوزاک

پزشک متخصص نمونه ای از مایع ادراری در مردان و زنان (یا نمونه هایی از دهان و یا مقعد) را برداشته  و مورد آزمایش قرار می دهد. جواب آزمایش پس از چند روز آماده می شود.

نوعی دیگری بیماری مقاربتی به نام کلامیدا وجود دارد که در برخی موارد ممکن است همزمان با بیماری سوزاک رخ دهد، به همین علت پزشک متخصص جهت اطمینان بیشتر فرد مشکوک به بیماری سوزاک را مورد آزمایش بیماری مربوط به کلامیدیا نیزقرار می دهد.

تشخیص آزمایشگاهی بیماری سوزاک اصلا دشوار و پیچیده نیست  و در صورتی که شخصی به این بیماری مبتلا شده باشد باید به سرعت درمانش آغاز گردد، درغیراین صورت می تواند موجب تبعات بسیارخطرناکی شود.

 

راههای پیشگیری از بیماری سوزاک

  • اگر شما روابط جنسی چندگانه دارید و به طور دائمی از کاندوم استفاده نمی کنید به شدت در معرض آلودگی با میکروب سوزاک هستید.
  • اگر می خواهید در برابر این بیماری خطرناک از خود مراقبت نمایید بهترین راه بودن در یک رابطه متعهدانه و طولانی مدت است.
  • استفاده دائمی از کاندوم شما را در مقابل ابتلا به بیماری سوزاک ایمن می کند.
  • مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، به مردانی که همجنسگرا هستند و فعالیت جنسی با سایر مردها را دارند توصیه می کند که هر ساله آزمایش مربوط به سوزاک را انجام دهند تا از سلامتی خود مطمئن شوند.

برخی از مقالات دکتر مژگان بیک زاده

علل و راه های درمان درد لگن در بانوان چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر از متخصص زنان خوب در غرب تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.

4 Responses
  1. سلام. زن و شوهری که هر دو سوزاک گرفتن و درمان شده . راهی وجود دارد که ثابت بشه که اول کی سوزاک گرفته و گذاشته قد همسرش؟ شوهرم منو متهم به خیانت میکنه .ممنون میشم که راهنمایی کنید.

    1. سلام نه راهی وجود ندارد ولی معمولا کسی که زودتر علائم پیدا کرده یعنی زودتر بیمار شده است.

  2. سلام وقتتون بخیر من دوماه پیش رابطه دهانی حفاظت نشده داشتم هفته بعدش مبتلا به سوزاک شدم بعد دوهفته مصرف آنتی بیوتیک سوزشم قطع شد ولی بعدش دچار تورم گلو و برفک دهان و مقداری هم خارش شدم میتونه بخاطر همون سوزاک باشه من از ترس اچ آی وی خیلی استرس گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

مطالب مرتبط