علت انجام عمل هیستروسکوپی

رحم دو قطبی

رحم طبیعی دارای یک حفره و دو لوله می باشد .اگر رحمی دارای دو حفره و دو لوله (به شکل قلب)باشد به آن رحم دو قطبی یا همان رحم دو شاخه می گویند که ناشی از اختلالات مادرزادی می باشد.رحم دو قطبی جز مشکلاتی می باشد که علامتی از خود نشان نمی دهند.

رحم در بدن زن نقش مهمی ایفا می کند و از وظایف مهم این بخش نگهداری جنین می باشد  چرا که در زمان بارداری، بر اندازه و چگونگی قرارگیری و یا رشد کودک تاثیر بسزایی دارد.

رحم-دو-قطبی

برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده رحم دو قطبی باشند

بارداری خارج رحمی

سقط مکرر

خونریزی نامنظم واژینالی

دوره های دردناک قاعدگی

احساس درد در ناحیه شکم

احساس درد در زمان مقاربت جنسی

ممکن است فردی برای حل مشکلات دیگر سونوگرافی لگن یا سونوگرافی انجام دهد که متوجه شوند این فرد دارای رحم دو قطبی می باشد.حدود ۳ درصد از زنان دچار این اختلال می باشند.

راه های تشخیص رحم دوقطبی

سونوگرافی سه بعدی

عکس رنگی

ام آر آی

دکتر مژگان بیک زاده متخصص زنان در پونک با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی عارضه ها پرداخته و با آخرین دانش روز دنیا اقدام به درمان می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۶۰۴۶۳۲۹ – ۰۲۱۴۴۴۲۷۳۶۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

در چه صورتی عمل جراحی رحم دو شاخ ضروری است؟

رحم دو شاخ مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کند و در برخی موارد باعث زایمان زودرس و سقط سه ماهه دوم  می شود .این ناهنجاری احتیاجی به درمان ندارد مگر در مواردی که نارسایی سرویکس یا کاهش طول دهانه رحم تشخیص داده شود که در اینصورت عمل دوختن دهانه رحم قابل انجام می باشد.

روش های جراحی رحم دوقطبی

• جراحی با روش متروپلاستی
  • جراحی با روش هیستروسکوپی
  • جراحی با روش لاپاراسکوپی

جراحی با روش متروپلاستی

این روش جراحی بیشتر در خانم هایی انجام می شود که به سقط مکرر جنین مبتلا هستند. کسانی که این عمل را انجام داده اند مشکل ناباروی آنها برطرف شده و بارداری آنها بصورت طبیعی وموفق آمیز انجام شده است.

جراحی با روش هیستروسکوپی

در این روش با استفاده از لیزرو قیچی های مکانیکی، سپتوم داخل رحم برش کوچکی داده می شود.به طور کلی عمل در این روش همیشه موفقیت آمیز بوده و خونریزی و عوارض بوجود می آید. این عمل به صورت سراپایی قابل انجام می باشد.

در عمل هیستروسکوپی، هیستروسکوپ از غلافی تشکیل شده که در داخل آن تلسکوپی قرارگرفته است. با مشاهده کامل رحم وکانال های آن وبا استفاده از ابزارهای جراحی الکترونیکی و مکانیکی عمل جراحی انجام می شود.

جراحی با روش لاپاراسکوپی

در این روش با استقاده از ابزار فیبر نوری می توان از طریق دیواره های شکم وارد شد و رحم را مشاهده و درمان کرد.

عوارض بعد از جراحی رحم دوقطبی

• انقباضات شکمی
  • خونریزی از واژن
  • درد کمر یا زیر شکم
  • تب بالای ۳۸ درجه یا لرز
  • پاره شدن کیسه آب
  • تهوع و استفراغ شدید
  • ترشحات بدبوی واژینال

نتیجه گیری

تشخیص رحم دو قطبی و درمان آن  می تواند با کمک بهترین متخصص زنان و زایمان به راحتی تحت کنترل شما در آید.