دکتر مژگان بیک زاده
Search
Close this search box.
تست-پاپ-اسمیر

تست پاپ اسمیر

نحوه تست پاپ اسمیر

طبق آمار گزارش شده سرطان دهانه رحم از رایج ترین سرطان های بین زنان است . سرطان رحم و دهانه رحم که در همین زمینه هستند به راحتی و با انجام آزمایش های ساده قابل تشخیص هستند .برای اینکه سلول های سرطانی در رحم تکثیر شوند مدت زمان زیادی لازم است پس برای اینکه بتوان از این بیماری پیشگیری کرد باید اقدامات لازم و آزمایش های لازم به طور مرتب انجام بگیرد . متخصص زنان و زایمان با انجام تست پاپ اسمیر می تواند به راحتی این بیماری را تشخیص دهد .در صورتی که سرطان های رحمی به موقع تشخیص داده شود می توان از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و بیماری را درمان کرد .نتیجه تست پاپ اسمیر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در صورتی که متخصص زنان و زایمان دستور به تست پاپ اسمیر می دهد نباید آن را به تاخیر بیندازید .در کشورهای توسعه نیافته سرطان دهانه رحم بیشتر دیده می شود و در کشور هایی که تست های غربالگری به راحتی انجام میگرد مبتلایان به این بیماری کمتر دیده می شود .برای اینکه غربالگری ها و درمان به درستی انجام بگیرد.بیمار به متخصص زنان و زایمان باتجربه احتیاج دارد .

تست پاپ اسمیر چیست ؟

در طی انجام تست پاپ اسمیر لگن معاینه می شود و سلول های غیر طبیعی و سرطانی مشخص می شوند.تست پاپ اسمیر و اقداماتی که بعد از آن انجام میگرد می تواند سلول های دهانه رحم و کوچکترین تغییراتی که در آنها ایجاد می شود را مشخص کند.این تست که به تست سرطان نیز معروف می باشد عامل سرطان رحم را مشخص می کند .در کنار تست پاپ اسمیر در مواردی که متخصص زنان و زایمان تشخیص دهد آزمایش هایی مانند بیوپسی اندومتر برای معاینه سلول های داخلی حفره رحم نیز انجام شود .

چه افرادی بهتر است تست پاپ اسمیر انجام بدهند ؟

خانم هایی که بیشتر از بیست سال سن دارند و به طور منظم روابط جنسی دارند باید هر سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام بدهند.البته فاصله بین انجام تست پاپ اسمیر می تواند بنا بر نظر متخصص زنان و زایمان هر شخص متفاوت باشد .افرادی که دارای شرایط زیر می باشند باید برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنند.
افراد دارای عفونت و زگیل های تناسلی
افرادی که دخانیات مصرف می کنند.
خانم هایی که در سنین پایین ازدواج کرده اند .
زنان نازا و یا افرادی که زایمان نداشته اند .
افراد مبتلا به ایدز
افرادی که دارای روابط جنسی با افراد متفاوت هستند و یا اینکه شریک جنسی شان قبلا با شخصی که دارای سرطان رحم بوده نزدیکی داشته است.

تست-پاپ-اسمیر

اقداماتی که پیش از تست پاپ اسمیر باید انجام بگیرد :

زمانی که در دوران خونریزی خود هستید نمی توانید تست پاپ اسمیر انجام بدهید .
یک روز پیش از مراجعه به متخصص زنان و زایمان برای انجام تست رابطه جنسی نداشته باشید .
۲روز پیش از انجام تست هیچ گونه ماده خارجی مانند محلول،ژل،پماد و داروهای دیگر استفاده نکنید و در این رابطه با متخصص زنان مشورت کنید .
خانم های که اخیرا تست پاپ اسمیر انجام داده اند باید انجام تست پاپ اسمیر را به تاخیر بیندازند که حداقل دو ماه بعد از زایمان می تواند زمان مناسبی باشد .
فاصله دو تست پاپ اسمیر باید دو ماه باشد.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می گیرد؟
برای انجام تست پاپ اسمیر بعد از اینکه بیمار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.واژن در ابتدا تمیز می شود و با اسپکلوم دهانه ورودی واژن با ز نگه داشته می شود و لگن و دهانه رحم مورد معاینه قرار می گیرد.با ابزاری باریک از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می شود و سپس برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود.

 

نتیجه تست پاپ اسمیر

بعد از گذشت یک تا سه هفته نتیجه آزمایش مشخص خواهد شد در صورتی که نتیجه پاپ اسمیر طبیعی باشد به معنی طبیعی بودن گردن رحم می باشد و غیرطبیعی بودن نتیجه به معنای آن است که سلول های بررسی شده دارای ظاهری طبیعی نیستند و در این حالت معمولا متخصص زنان و زایمان دستور به تکرار آزمایش و یا انجام آزمایش های دیگر را می دهد.از جمله این آزمایش ها می توان به کولپوسکوپی اشاره کرد که با استفاده از میکروسکوپی مخصوص گردن رحم و واژن معاینه می شود .
پاپ اسمیر گاهی عفونت بیمار را نیز مشخص می کند اگر در زمان انجام آزمایش به عفونت مبتلا بودید شاید تکرار انجام آزمایش توسط متخصص زنان و زایمان دستور داده شود و همچنین شاید برای خانم های یائسه که ترشح هورمون های زنانه استروژن کاهش پیدا کرده است نیاز به تکرار آزمایش باشد.
اگر رحم از بدن خارج شده باشد باز هم نیاز به انجام تست پاپ اسمیر است ؟
درباره این موضوع مقداری اختلا ف نظر است .اما برخی از متخصصصان متعقند که بعد از هیستروکتومی باید پاپ اسمیر انجام شود به خصوص در کسانی که سابقه سرطان رحم و سرطان تخمدان وجود داشته است و همچنان در معرض خطر این گونه از بیماری ها هستند.همچنین در افرادی که قسمتی از رحم برداشته شده است انجام تست پاپ اسمیر توسط متخصص زنان و زایمان واجب می باشد.در هر صورت معاینه های لگنی بهتر است هر چند سال یک بار برای زنان انجام بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دوازده =

مطالب مرتبط