دکتر مژگان بیک زاده
Search
Close this search box.
جفت-سرراهی

جفت سرراهی

جفت سرراهی

آیا در آزمایشات بارداری خود متوجه اختلال جفت سر راهی شده اید و از استرس و نگرانی این خبر شب ها خواب راحتی ندارید؟ آیا نگران خطر خون ریزی و سقط جنین خود هستید؟ با ما در این مقاله جهت افزایش اطلاعات و آگاهی های خود در باب این موضوع همراه باشید. همانطور که می دانید جنین در داخل رحم مادر رشد می کند و از طریق بند ناف به جفت متصل می گردد. در صورتی که جفت از محل قرارگیری خود حرکت کرده و در مکان نامناسبی قرار بگیرد در اصطلاح به آن جفت سر راهی گویند.

جفت-سرراهی
جفت-سرراهی

جفت سرراهی در سه ماهه اول

جفت سر راهی یا چسبندگی جفت در دهانه رحم که بعد ها تبدیل به کانالی می شود که زایمان از طریق آن صورت می پذیرد، یک پدیده غیر معمول می باشد. امکان وجود جفت پایین تا سی هفتگی وجود دارد. ولی پس از آن این امکان به طور کامل از بین می رود و دیگری خطر جفت سرراهی به طور کامل از بین می رود. در صورتی که جفت به طور کامل به نقطه ای از رحم و یا لوله ها چسبیده باشد، مادر اجازه زایمان به روش طبیعی را ندارد. پس از سی هفتگی و در دوران پایانی بارداری در صورتی که جفت به محل اصلی خود بازگشت باشد، به مادر اجازه زایمان طبیعی داده می شود. مادران پس از تحمل دردهای روتین زایمان در نهایت می توانند جنین خود را به دنیا آورند. پس از اینکه دهانه رحم به طور کامل باز شد و جنین شروع به پایین آمدن از لگن نمود، پروسه زایمان شروع می شود. خود جنین می تواند به پهلو راست و چپ و به همراه جفت که در جای درستش قرار گرفته از داخل رحم مادر به بیرون آید.

آیا جفت سرراهی خطرناک است

در صورتیکه مادران در سه ماهه اول بارداری تحت معاینات پزشک متخصص زنان و زایمان قرار گیرند و در آزمایشات انجام شده پزشک متوجه جفت سر راهی شود، امکان درمان بیمار وجود دارد. در صورت درمان به موقع عارضه جفت سرراهی، جفت حرکت کرده و در محل مناسب خود قرار می گیرد. در صورت پیگیری های به موقع تا پایان بارداری جفت به جای خود بازگشته و خطری مادر و جنین را تحدید نمی کند.

علائم جفت سرراهی

خونریزی بدون درد در حین سه ماهه دوم بارداری از نشانه های اصلی جفت سر راهی می باشد. در برخی از مادران انقباض شکمی نیز مشاهده شده است. جفت سرراهی موجب خونریزی های مکرر در دوران بارداری و حین زایمان می شود.

دکتر مژگان بیک زاده متخصص زنان و زایمان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۶۰۴۶۳۲۹ – ۰۲۱۴۴۴۲۷۳۶۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

علت جفت سرراهی

  1. داشتن سابقه سقط در بارداری های قبلی
  2. جراحی هایی در ناحیه رحم و بر جای ماندن زخم های ناشی از آن می تواند شانس این ضایعه را افزایش دهد. این زخم ها می تواند ناشی از سزارین، برداشتن کیست های تخمدان و کورتاژ ها باشد.
  3. داشتن سابقه جفت سر راهی در زایمان های قبلی مادر
  4. بارداری های چند قلویی و داشتن بیش از یک جنین در رحم
  5. داشتن سن بالای ۳۵ سال و اقدام به بارداری
  6. استعمال دخانیات قبل و در حین بارداری
  7. مصرف مواد مخدر همچون کوکایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

مطالب مرتبط