دکتر مژگان بیک زاده
Search
Close this search box.
تعیین جنسیت

تعیین جنسیت

تعیین جنسیت

تعیین جنسیت یکی از سوالاتی است که همه ی خانم ها پیش از بارداری به آن فکر می کنند و بسیاری از آنها علاقه مند هستند که حتما فرزند دختر داشته باشند و یا دارای فرزند پسر بشوند.
راه هایی که برای تعیین جنسیت در نظر گرفته شده است می تواند به این مادران کمک کند . البته مادران بیش از هرچیز بدانند که نباید آنقدری درگیر مسائل جنسیت فرزند خود بشوند که سلامت جنین و آزمایش های مهم تر و مشاوره های جدی تر پیش از بارداری را فراموش کنند . دیده شده است که مادران به دلایل سنتی و مقایسه ها در فامیل و اقوام و دیگر مسائل تمامی ذهن خود را درگیر جنسیت فرزند خود می کنند و سلامت خود را از یاد می برند . در حالی که اطلاعات بسیار زیادی درباره روش های انتخاب جنسیت وجود دارد زوج ها باید دقت بسیاری را در درک این اطلاعات داشته باشند زیرا ممکن است اطلاعات دریافتی آنها صحیح نباشد و در تصمیم گیری آنها برای روش تعیین جنسیت تاثیر منفی بگذارد زیرا دیده شده است که بسیاری از مطالب گفته شده صحیح نبوده و روش هایی غیر استاندارد هستند . روش های آزمایشی  استفاده شده در تعیین جنسیت محدود بوده و می توان به روش های جمع آوری و مرتب سازی اسپرم ها که به آن روش مایکروست گفته می شود و IVF ,PGD نیز اشاره کرد.

روش های آزمایشگاهی تعیین جنسیت

روش IVF

در این روش ابتدا داروهایی به مادر داده می شود  که تخمدان ها تحریک شده و باعث می شود چندین تخمک در ماه  آزاد  می شود . در روش IVF باروری تخمک بیرون از بدن در محیط های آزمایشگاهی انجام می شود.
در ابتدا بیهوشی توسط متخصص انجام می گیرد و با یک ابزار باریک از راه دیواره واژن تخمک ها بیرون آورده می شود . تخمک های خارج شده به وسیله اسپرم ها در آزمایشگاه بارور می شوند . چند روز بعد بر روی تخمک های بارور شده توسط متخصص آزمایش تشخیص جنسیت و بررسی سلامت انجام می گیرد و آنهایی که مورد تایید پزشک قرار گرفته شده است با توجه به جنسیتی که زوجین درخواست داده بودند درون رحم مادر قرار داده می شود.

مزایا و معایب روش IVF برای تعیین جنسیت
مزیت ها

اگر شخصی با روش IVF باردار شده باشد با انجام PGD با احتمال بالای نود درصد می توان گفت جنسیت مورد علاقه والدین حاصل می شود.

معایب

بیرون آوردن تخمک ها چون با روشی تهاجمی انجام می گیرد معمولا دردناک بوده و بسیاری از افراد برای تشخیص جنسیت صرف نظر می کنند.
هزینه این روش بالا است .
همانطور که گفته شد در ابتدا زنان باید داروهایی را مصرف کنند، این داروها ممکن است برای زنان عوارض گوناگونی داشته باشد و خانم ها با عارضه هایی همچون نفخ، تاری دید، افزایش وزن و تورم مواجه شوند.

تعیین جنسیت

روش PGD

در این روش سلول هایی که با روش IVF بارور شده بودند را باید تحت آزمون های ژنتیکی قرار داد یکی از روش هایی که برای این امر انجام می شود روش PGD است و چند سال پیش تنها برای افرادی که احتمال اختلالات ژنتیکی در آنها بالا بوده است  انجام می شد و با گذشت زمان برای مواردی مانند خانم هایی که در بارداری پیشین خود سقط جنین داشته اند صورت گرفت . این روزه با این روش چند رویان در رحم جایگذاری می شود تعداد این رویان ها به فاکتورهایی مانند: سن،کیفیت رویان و سوابق تولید مثل وابسته است . در حالت کلی در زنان پایین سی و پنج سال اگر رویان ها سالم باشند حداکثر دو سلول بارور شده در رحم جایگذاری می شود و در خانم هایی که بالای چهل سال هستند بنا بر تشخیص پزشک و وضعیت رویان ها ممکن است چهار تا پنج رویان در رحم قرار بگیرد . استفاده از روش PGD باعث می شود که رویان های معیوب وارد بدن مادر نشوند.

روش IUI

با انجام این روش نمونه اسپرم ها گرفته شده و اسپرم های X و Y در آزمایشگاه از یکدیگر جدا می شوند . در این روش جداسازی به شکل صد در صد نبوده و احتمال اینکه اسپرم با جنسیت مورد نظر زوج جدا نشود وجود دارد دراین روش زنان باید دقیقا در روز تخمک گذاری به مطب مراجعه کرده و  از لحاظ ذخیره تخمدانی و شرایط  و سایز فولیکول بررسی بشوند تا روش IUI برای آنها صورت بگیرد . در روش IUI چندین تکنیک جداسازی اسپرم ها انجام می شود.

دکتر بیک زاده متخصص زنان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۶۰۴۶۳۲۹ – ۰۲۱۴۴۴۲۷۳۶۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

 

تکنیک مایکروسورت

با رنگ آمیزی اسپرم ها، اسپرم های دختر از اسپرم های پسر جدا می شوند و اسپرم مورد نظر به روش IUI وارد رحم مادر می شود.
به طور کلی اسپرم ها دو نوع هستند آنهایی که کروموزوم X دارند بزرگتر بوده و بعد از ترکیب شدن با سلول تخمک دختر تشکیل می شود و کروموزم های Y کوچکتر بوده و با ترکیب سلول تخمک منجر به تولید پسر خواهند شد . نمونه های اسپرم بعد از اینکه به آزمایشگاه منتقل می شوند با رنگ های فلورسنت رنگ آمیزی می شوند و سپس در معرض تشعشع لیزری قرار گرفته می شوند حال چون کروموزوم های X از کروموزوم های Y بزرگ تر هستند میزان رنگ بیشتری را به خود جذب می کنند و بعد از تشعشع لیزر روشن تر می شوند . بهتر است بدانید که مایکروسورت به روش IVF نیز انجام می شود که هزینه بالایی را در بر خواهد داشت و به مراتب در صد موفقیت آن بیشتر است.

مزایا و معایب روش تکنیک مایکروسایت
مزیت ها

از لحاظ سلامت خطری نداشته و هزینه کمتری نسبت به روش IVF خواهد شد.
با انجام این روش اگر نوازاد به بیماری های ژنتیکی مانند: هموفیلی یا دیستروفی که از طریق کروموزم X مادر منتقل می شود، مبتلا شده باشد، از آنها پیشگیری می شود . با اینکه این روش احتمال این بیماری ها را پایین می آورد اما باز هم به طور قطعی نمیتوان از آن جلوگیری کرد.

معایب

داروهایی که در این روش استفاده می شود عوارض جانبی داشته و احتمال دوقلو زایی را افزایش می دهد. با انجام این روش نمی توان انتظار داشت که جداسازی اسپرم ها به درستی انجام بگیرد و خطا در تکنیک وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان در غرب تهران مراجعه نمایید .

2 Responses
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 7 =

مطالب مرتبط