دلایل بوجود آمدن فیبروم رحمی

فیبروم رحم چیست و چگونه بوجود می آید؟

فیبروم رحم چیست و چگونه بوجود می آید؟ چگونه فیبروم رحمی از بین می رود؟ همانطور که کم و بیش می دانید فیبروم نوعی تومور غیرسرطانی و خوش خیم است که در اطراف و یا داخل رحم بوجود می آید. دلایل متعددی می توانند در بوجود آمدن آن تاثیرگذار باشند و در مراحل مختلف، علائم متفاوت هستند. در مراحل پیشرفته، می تواند موجب از دست رفتن تخمدان و رحم شود. شما با انجام سونوگرافی و آزمایش های دوره ای می توانید جلوی پیشرفت آن را بگیرید. در این مطلب خانم دکتر مژگان بیک زاده به ما در شناخت علائم و دلایل بوجود آمدن آن یاری می کنند.

علائم فیبروم رحمی چیست

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم یکی از بیماری های رایج میان زنان است که می تواند قاعدگی و روابط جنسی را مختل کند. در واقع فیبروم توده هایی هستند که در بافت داخلی و خارجی رحم ایجاد می شوند. به مرور می توانند چسبندگی را در لوله های فالوپ، تخمدان و روده ها ایجاد کنند. گاهی فیبروم به حدی پیشرفته است که رحم را در بر می گیرد و موجب بزرگ شدن رحم می شود. هر چقدر شما این عارضه را زودتر تشخیص دهید، می توانید سلامتی رحم، تخمدان و دیگر اجزای اطراف آن را رقم بزنید.

علائم فیبروم رحم

فیبروم رحم در هر مرحله علائم متفاوتی دارد که با پیشرفت آن، این نشانه ها شدیدتر می شوند. با پیشرفت آن خانم ها دچار دردهای شدید در ناحیه لگن و شکم می شوند. البته این نشانه ها متناسب به موعیت فیبروم برای هر فرد متفاوت خواهند بود. علائم و نشانه هایی که ممکن است با آنها روبرو شوید به ترتیب عبارتند از:

بزرگ شدن شکم

سفت شدن زیر شکم

ایجاد توده‌ای در زیر ناف  كه با دست زدن احساس می‌شود.

فشار داخلی در ناحیه لگن

تكرر ادرار

خونریزی بعد از مقاربت

تجربه دردهای شدید هنگام مقاربت و قاعدگی

دلایل بوجود آمدن فیبروم رحمی

تا به امروز دلیل مشخصی برای بوجود آمدن فیبروم رحم مشخص نشده است. بیماران متعددی به دنبال دلیل آن هستند اما غافل از این هستند که دلیل مشخصی برای این مشکل وجود ندارد. پس از تحقیقات و پژوهش های متعدد پزشکان توانستند یکی از دلایل این مشکل را پیدا کنند.

تغییرات هورمونی و تاثیر آن بر بوجود آمدن فیبروم رحمی

تغییرات هورمونی تاثیر مستقیمی بر بوجود آمدن فیبروم رحمی دارند. برای جلوگیری از این تغییرات بهتر است خانم ها از سنین بسیار پایین، مراقبت و پیگیری های خود را زیر نظر پزشک داشته باشند. به این ترتیب با حفظ طبیعی ترین حالت ممکن برای بدن، می توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. از دیگر دلایل بوجود آمدن فیبروم رحمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شروع قاعدگی در سنین بسیار پایین

افزایش سن

جلوگیری از بارداری

کاهش سطح ویتامین دی در خون

مصرف کم سبزیجات

وراثت و سابقه خانوادگی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به محض مشاهده هر یک از علائم فیبروم رحم بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید. هر چقدر شما زودتر شما متوجه این مشکل شوید، درمان و بهبودی بهتری را برای خود رقم خواهید زد. به ویژه اگر این مشکل در مراحل اولیه باشد. پزشک می تواند با استفاده از دارو مشکل شما را رفع کند. بهترین متخصص زنان در تهران که می توانیم به شما معرفی کنیم، دکتر مژگان بیک زاده است. ایشان با بیش از دو دهه درمان بیماری های زنان، می توانند بهترین متدها را برای رفع این عارضه به شما معرفی کنند.

فیبروم 12 سانتی با چه روشی درمان می شود؟

فیبروم های بالای 10 سانت را تنها با روش جراحی درمان می کنند. طی عمل، بسته به تشخیص پزشک رحم، دهانه رحم و یا تخمدان ها برداشته می شوند. در اکثر جراحی ها دهانه رحم نگه داشته می شود.

فیبروم 20 سانتی درمانی غیر از جراحی دارد؟

خیر. در بهترین حالت ممکن است رحم و تخمدان بیمار برداشته شود.

علائم فیبروم سرطانی چیست؟

فیبروم های سرطانی فیبروم هایی هستند که بسیار پیشرفته هستند. بسیار بزرگ شده اند و دیگر راهی به جز برداشتن رحم برای پزشک باقی نمی گذارند.

آیا دفع فیبروم در پیرودی امکان پذیر است؟

اگر فیبروم داخلی و کوچک باشد، امکان دفع آن با پریودی و با استفاده از دارو وجود دارد.

کلام پایانی

علائم فیبروم رحمی بسته به شرایط و وضعیت بیمار متفاوت هستند. اگر شما علائمی که در این مطلب بیان شد را در خود متوجه شده اید، بهتر است زودتر به متخصص زنان مراجعه کنید. با مراجعه به مطب و شرح وضعیت خود برای پزشک، به سلامتی هر چه بیشتر خود کمک خواهید کرد.