جراحی لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی به عنوان یکی از عمل های زیباسازی و جوان سازی واژن شناخته شده و از آن برای کاهش اندازه لابیا مینور (چین های پوستی که مجرای ادرار و واژن را احاطه کرده است) انجام می‌شود. در برخی از بانوان به دلایل مختلفی لابیاهای دستگاه تناسلی بزرگ، بدشکل و بد رنگ شده و منجر به تحریک جنسی مزمن، قابل دید بودن و … می‌شود که بانوان برای حل این مشکل به پزشک برای جراحی لابیاپلاستی مراجعه می‌کنند.

جراحی لابیاپلاستی یا جراحی زیبایی واژن چیست؟

لابیاپلاستی، عمل جراحی زیباسازی لابیا (لبه های بیرونی و یا داخلی واژن) بوده که از آن برای کاهش دادن اندازه و طول لبه های واژن، روی بخش لابیا مینور واژن که نزدیکترین چین ها به کلیتوریس است، انجام می‌شود تا ظاهر آلت تناسلی بهبود پیدا کند. در صورت بزرگ بودن لابیا مینور باعث جلوگیری خروج ترشحات واژن و بروز عفونت می‌شود، با جراحی لابیاپلاستی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

آشنایی با جراحی لابیاپلاستی

دلایل جراحی لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی علاوه بر دلایل زیبایی و جنسی، دلایل پزشکی و فیزیکی نیز دارد که در ادامه تمام دلایل انجام این جراحی را بیان می‌کنیم:

دلایل پزشکی و فیزیکی

در صورت بزرگ بودن لابیاهای داخلی، باعث پیج خوردن یا کشیده شدن می‌شود که شرایط آزاردهنده ای در حین ورزش، فعالیت های روزانه و رابطه جنسی ایجاد می‌کند. بنابراین از جراحی لابیاپلاستی برای کاهش اندازه های لب های کوچک به گونه ای که از لبه ی لابیا بیرون نزند، استفاده می‌شود.

دلایل زیبایی و جنسی

• رفع عدم تقارن لابیا مینور و لابیا ماژور
  • افزایش اعتماد به نفس در مورد ظاهر اندام جنسی
  • تحریک نشدن کلیتوریس به علت داشتن پوست اضافه
  • کاهش بافت بیش از حد لابیا
  • از بین بردن نواقص

بیشتر بخوانید: واژینیسموس (درد در هنگام نزدیکی)

فواید جراحی لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی علاوه بر درمان و رفع نقص، فواید و مزایای دیگری نیز دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

• داشتن لابیاهای بزرگ باعث احساس درد در برخی فعالیت ها مانند دوچرخه سواری می‌شود، که با این عمل، انجام این فعالیت ها راحت تر می‌شوند.
  • بعد از جراحی لابیاپلاستی به دلیل رفع نواقص ظاهر اندام جنسی، اعتماد به نفس بانوان بیشتر می‌شود.
  • داشتن لابیاهای بزرگ گاهی باعث ناراحتی و درد حین رابطه جنسی می‌شود که با انجام این عمل و بهبود کامل، لذت جنسی بیشتری را تجربه خواهید کرد.
  • به علاوه از دیگر مزایای انجام جراحی لابیاپلاستی به تنگ کردن واژن، رفع تیرگی، رفع چین و چروک اندام تناسلی و… نیز می‌توان اشاره کرد.

جراحی لابیاپلاستی چه عوارضی دارد؟‎‌

عمل لابیاپلاستی، مانند تمام جراحی ها دارای عوارضی می‌باشد که با انتخاب پزشک ماهر و با تجربه می‌توانید این عوارض را به حداقل برسانید. عوارضی که فرد بعد از جراحی لابیاپلاستی ممکن است تجربه کند، عبارتند از:

• سوزش به علت زخم واژن، عفونت و  تعریق
  • مشاهده تورم در ناحیه تناسلی
  • خارش به علت بهبودی زخم ها و بخیه ها
  • عفونت به علت رعایت نکردن نکات مراقبتی بعد از جراحی
  • مشاهده کبودی
  • بی حسی و سفتی در ناحیه جراحی

بیشتر بخوانید: عفونت های دستگاه ادراری

جراحی لابیاپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

روش های مختلفی برای عمل لابیاپلاستی رواج دارد اما در ادامه می‌خواهیم به توضیح دو روش که متداول تر بوده و نسبت به سایر روش ها، دارای اولویت بیشتری هستند بپردازیم:

روش Trim

این روش به عنوان یکی از پرکاربردترین روش های جراحان برای لابیاپلاستی بوده که در آن، پزشک لبه داخلی واژن یا همان لابیامینور را بریده و بافت اضافی از دو طرف لابیا مینور، برای متناسب کردن با لابیای ماژور برداشته می‌شود.

روش Wedge

در این روش پزشک، یک بخش از ضخیم ترین قسمت لابیا مینور را برداشته و بافت لایه زیرین غشای مخاطی لابیا را دست نخورده باقی می‌گذارد.