چسبندگی رحم :

وظیفه لوله های رحم گرفتن تخمک و انتقال آن به داخل رحم است. سلامت این لوله ها بسیار مهم است زیرا عمل لقاح داخل این لوله ها انجام می شود و تاثیر مستقیم در باروری زنان دارد بروز هرگونه اختلال در آن یک مشکل عظیم است که سبب نازایی می شود .

شکل و وظایف مربوط به لوله های رحمی :

لوله های رحم دو عدد است که به آن ها لوله فالوپ گفته می شود .این لوله ها از زوایای طرفی قسمت فوقانی به طول ۱۰ سانتی متر خارج شده و در آخر به شکل شیپوری است و روی تخمدان قرار می گیرد.

لوله های رحم ۴ بخش است :

بخش داخل جداری که  در ضخامت دیواره رحم است و طول آن یک سانتی متر است .
محل وصل شدن لوله به رحم که به آن تنگه یا ایسموس می گویند .
آمپول که بیش از نیمی از لوله را تشکیل داده و لقاح در آن انجام می شود.
اینفاندیبولوم یا ناحیه شیپوری که عملیات گرفتن تخمک از تخمدان وظیفه آن است .

نشانه های چسبندگی رحم :

زمان بروز آن مشخص نیست ممکن است به مرور و در مدت سالیان دراز یا به صورت ناگهانی مشخص شود . یکی از مهمترین علایم  چسبندگی رحم درد لگنی زیاد در هنگام قاعدگی مخصوصا روزهای آخر است البته ممکن است در هر زمانی بروز دهد , در هنگام مقاربت جنسی , احیانا وجود خون در ادرار یا مدفوع , لکه بینی پیش از عادت ماهیانه , انقباضات روده ای همرا با درد علائم نشان دهنده چسبندگی رحم است .

عوامل بروز چسبندگی :

علت های زیادی وجود دارد از مهمترین آن عفونت می باشد . از عوارض عفونت التهاب رحم می باشد. و افرادی که دچار عفونت های زیاد و شدید لوله های رحم می شوند اگر تحت نظر پزشک قرار نگیرند و درمان نشوند ممکن است دچار نازایی ناشی از چسبندگی رحم شوند.
یکی دیگر از دلایل بروز چسبندگی جراحی های مختلف از جمله جراحی آپاندیس می باشد . از دیگر جراحی می توان عمل فیبروم , و کیست تخمدان را نام برد. در این شرایط با انجام روش های مناسب جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک از ایجاد چسبندگی و عفونت جلوگیری کرد. همچنین عمل سزارین نیز ممکن باعث پدید آمدن چنین عارضه ای شود اما محل این چسبندگی بیشتر در قسمت مثانه مشاهده شده اگر سزارین حتی چند بار ولی به صورت اصولی انجام بگیرد چنین اتفاقی نمی افتد .

راه های پیشگیری از چسبندگی رحم :

اصلی ترین راه برای جلوگیری از چسبندگی رحم که پیامد آن نازایی نیز  است این است که پس از دیدن هرگونه عفونت و ترشح سریعا به پزشک مراجعه شود , هر سال چکاپ کامل صورت گیرد .به محض اینکه دچار خارش و سوزش و ترشحات بدبو شدند به پزشک مراجعه کنند . در صورت ازدواج به مدت طولانی از بروز بارداری پیش گیری نکنند زیرا این کار باعث بروز چسبندگی رحم می شود .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر بیک زاده متخصص زنان و زایمان و نازایی