پیشگیری و درمان پرولاپس رحم

پرولاپس و افتادگی رحم چیست؟

پرولاپس یا پایین افتادگی رحم، زمانی اتفاق می افتد که بافت های واژن به مرور شل می شود و در نتیجه عضو پایین می آید که باعث برآمدگی در ناحیه واژن و بیرون زدگی کامل رحم از واژن می شود.

اگر شما در ناحیه واژن خود احساس فشردگی می کنید یا حس می کنید پر است یا توده ای در واژنتان می باشدو یا در حین برقراری رابطه جنسی درد زیادی در ناحیه لگن متحمل هستید، دچار افتادگی رحم شده اید.

این عارضه معمولا در خانم هایی که در دوران یائسگی می باشد بیشتر دیده می شود. آسیب به بافت های نگهدارنده رحم در دوران بارداری و هنگام زایمان از یک طرف و کاهش هورون استروژن و تکرار فشار به رحم ازطرفی دیگر میتواند  عضلات کف لگن را ضعیف کرده و باعث افتادگی رحم شود.

علائم پرولاپس رحم

درجه و شدت افتادگی رحم متفاوت است،در افتادگی های خفیف معمولا هیچ علامتی وجود ندارد اما اگر شدید باشد علائمی را با خود به همراه دارد:

•  بیمار احساس پری درمجرای ادراری می کند.
  • این توده جلو آمده عامل احساس سنگینی و دردی خفیف در قسمت تحتانی پشت می باشد. ناراحتی مبهم در لگن
  • کمر دردی که با بلند شدن شدید می شود
  • وبی اختیاری ادرار
  •  نشت ادرار هنگام خندیدن، عطسه یا سرفه
  • احساسی مانند نشستن روی یک توپ کوچک است.
  • پریود های شدید و نامنظم
  • احساس سنگینی در ناحیه لگن
  • باید توجه کرد که این نشانه ها صبح ها کم تر می باشند اما در طول روز فرد مبتلا را بیشتر آزار می دهد.

پیشگیری و درمان پرولاپس رحم

علل پرولاپس رحم

• افزایش وزن
  • ورزش ها و کارهای سنگین
  • زایمان های مکرر
  • بارداری و شل شدن جداره رحم
  • یبوست های طولانی
  • زور زدن ناشی از زایمان های سخت
  • بر روی پاها نشستن به صورت طولانی
  • آب آوردن شکم
  • سابقه خانوادگی
  • آسم یا سرفه های مکررو طولانی در حالت ایستاده
  • وجود تومور بزرگ رحم و تخمدان
  • یکی دیگر از دلایل افتادگی رحم، ضعف در رباط های نگهدارنده رحم در لگن می باشد. اگر دچار این عارضه هستید پس بیشتر مراقب باشید.

عوارض ناشی از پرولاپس رحم

• سقط جنین
  • انسداد روده کوچک
  • زیاد شدن ترشحات واژن
  • خونریزی های غیر طبیعی
  • عفونت های ادراری شدید
دکتر مژگان بیک زاده متخصص زنان و زایمان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد و از بروز عوارض جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۶۰۴۶۳۲۹ – ۰۲۱۴۴۴۲۷۳۶۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان پرولاپس رحم

اگر بیمار علائم ناشی از پرولاپس رحم را در خود مشاده کرد لازم است به پزشک متخصص مراجعه کند تا توسط پزشک موردمعاینه قرار گیرد و در صورت تشخیص این عارضه بلافاصله اقدامات لازم صورت گیرد. با توجه به اینکه براساس شدت عارضه و براساس سن بیمار درمان ها متفاوت می باشند.

خانمهای دچار افتادگی رحم باشد باید بیشتر از سایر خانم ها از خود مراقبت کنند و اگر اضافه وزن دارند، با رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهند .  باید از بلند کردن اشیای سنگین و از مصرف دخانیات مانند سیگار کشیدن و همچنین کافئین خودداری کنند‌.

انجام ورزش های مخصوص جهت تقویت عضلات لگن در درمان افتادگی رحم بسیار موثر است اما باید توجه داشت  که اگر این ورزش ها به طور صحیح انجام نشوند نتیجه عکس به همراه خواهد داشت.

از جمله روشهایی دیگر برای درمان این عارضه دارو درمانی  و درمان با استروژن مهبلی می باشد و همچنین تجویز شیاف مهبل توسط پزشک  متخصص می باشد، این شیاف دستگاه حلقه ای کوچکی مباشد جهت کمک به رحم برای حفظ موقعیت طبیعی آن، به کار گذاشته می شود.

آخرین راه درمان برای افرادی که افتادگی رحم در آنها  درصد بالایی دارد استفاده از روش جراحی به منظوربرطرف شدن مشکلات ناشی از افتادگی و بهبود فعالیت جنسی، انجام عمل به روش واژینال،شکمی یا لاپاراسکوپی می که در بعضی با توجه به تشخیص پزشک متخصص ممکن است به صورت به صورت ترکیبی جراحی انجام شود.

نتیجه گیری

انجام ورزش های مربوط به کف لگن روشی خیلی موثر برای برطرف شدن این عارضه و حتی  پیشگیری از مبتلا شدن به عارضه افتادگی رحم می باشد. این روش باعث سفت شدن عضلات کف لگن می شود. توصیه می شود خانم هایی که زایمان سختی داشته اند یا سابقه چندین بار زایمان داشته اند حتما این ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص زنان خوب در غرب تهران مراجعه نمایید .