لاپاراسکوپی

توجه به سلامت خانم ها از جمله نکاتی است که باید در هر خانواده ایی مورد توجه قرار گیرد .از این رو برای تشخیص بیماری هایی که ممکن است برای زنان رخ بدهد راه های متفاوتی توسط متخصص زنان و زایمان در نظر گرفته شده است و همچنین درمان بسیاری از بیماری زنان نسبت به گذشته بسیار راحت تر شده است و از جمله ی این مشکلات می توان به ناباروری زنان اشاره کرد که امروزه می توان با مراجعه به متخصص علت این مشکل را بررسی کرد.یکی از راه هایی که متخصص زنان برای اینکه بتواند بیماری را تشخیص و یا درمان کند جراحی لاپاراسکوپی است.

لاپاراسکوپی چیست؟

ابزاری به نام لاپاراسکوپ که لوله ایی بلند و باریک بوده و یک منبع نور و لنز  به آن متصل شده است در جراحی لاپاراسکوپی به کار برده می شود در این جراحی برش کوچکی در زیر ناف ایجاد شده و از این طریق متخصص می تواند داخل شکم  و همچنین لگن را بررسی کند.در واقع با ایجاد چند شکاف کوچک در زیر ناف تصاویری که با دوربین گرفته می شود در صفحه نمایش با بزرگ نمایی چندین برابر دیده می شود.با انجام این جراحی متخصص می تواند به راحتی لایه ها را تشخیص دهد و همچنین از برش های دیگر، ابزار دیگر که مورد نیاز بیمار است وارد می شود.

لاپاراسکوپی در چه مواقعی استفاده می شود؟

لاپاراسکوپی می تواند علاوه بر تشخیص علت بیماری در برخی موارد نیز آنها را درمان کند
لاپاراسکوپی می تواند بسیاری از بیماری ها  همچون فیبروئید،کیست  و عفونت هارا تشخیص و یا درمان کند
در مواردی از لوله لاپاراسکوپ برای نمونه برداری از بافت ها استفاده می شود.
لاپاراسکوپی در بسیاری از موارد می تواند جایگزین  جراحی لاپاروتومی که شکاف های بزرگی در قسمت شکم به وجود می آورد ،بشود.

جراحی آندومتریوز

• هیسترکتومی که همان برداشتن رحم است.
  • درمان چسبندگی های رحم
  • بررسی ناهنجاری های داخل شکمی
  • شناسایی تخریب لوله ها بر ای درمان نازایی

اقدامات پیش از لاپاراسکوپی

دوزاده ساعت پیش از  جراحی لاپاراسکوپی هیچ گونه مواد غذایی را نخورید و حتی چیزی ننوشید.زیرا معده باید خالی باشد تا احتمال تهوع در حین جراحی را به حداقل برساند.
در صورتی که برای درمان بیماری های دیگر داروهای خاصی را مصرف می کنید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کرده که آیا مجاز به مصرف آنها در روز جراحی لاپاراسکوپی هستید یا خیر
برای اینکه در جراحی لاپاراسکوپی متخصص زنان با مشکلی مواجه نشود آزمایش خون و ادرار پیش از عمل از خانم ها گرفته می شود
برای اینکه تخمدان ها و اندام های کنار آن بررسی شود خانم ها باید تصویر برداری اولتراسوند انجام داده و نتیجه سی تی اسکن و MRIخود را به متخصص زنان و زایمان جهت تشخیص سرطان و ناهنجاری دیگر ارائه دهند.
برای آماده سازی روده که باید پیش از جراحی لاپاراسکوپی تخلیه شوند ممکن است توسط متخصص برای شما داروهایی تجویز شده تا پیش از جراحی مصرف کنید.

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی کامل انجام می گیردوپیش از انجام هر کاری شکم با مواد ضدعفونی کننده و پارچه های استریل ضدعفونی می شود و در ابتدا برای اینکه فضای کاری ایجاد شود شکم با گاز دی اکسید کربن پر می شود  و شکاف هایی به تعداد دو یا بیشتر به اندازه نیم تا یک سانتی متر در زیر ناف ایجاد می شود حال از این طریق لوله لاپاراسکوپ و ابزار هایی که برای تشخیص و یا درمان بیماری نیاز است به داخل شکم وارد می شود. در طی‌لاپاراسکوپی تمام لگن شامل رحم‌،  طول لوله رحم‌، تخمدان‌ها و جداره شکم که  به آن پریتوان‌ گفته می‌شود  با دقت توسط متخصص زنان  و زایمان بررسی می شود. در صورتی که متخصص با موردی غیر طبیعی مواجه شود آن را جراحی می کند و در غیر این صورت با استفاده از گیره های مخصوص قسمت هایی از بافت برای بررسی پاتولوژی جدا شده و خارج می شود.
پس از اینکه متخصص تمامی اقدامات مورد نیاز خود را انجام داد گازهای وارد شده از شکم خارج می شود و با چند بخیه کوچک برش ها بسته می شوند می توان برای نزدیک کردن برش ها به یکدیگر از چسب های مخصوص نیز استفاده کرد.
در روشهای نوین ویدیو لاپاراسکوپی انجام می شود به این صورت که جراح می تواند با ضبط تصاویر مشکل بیماران را برای آنها توجیه کند.

لاپاراسکوپی

اقدامات پس از جراحی لاپاراسکوپی

پس از جراحی لاپاراسکوپی در قسمت های برش ممکن است کبودی  وتورم ایجاد شود  و احساس درد در این ناحیه طبیعی خواهد بود سعی کنید مقداری وضعیت خود را تغییر بدهید تنا مقداری از ناراحتی شمائکاسته شود.همچنین احساس درد در ناحیه شانه ها و قفسه سینه به علت استفاده از دی اکسید کربن برای باز کردن شکم است.این درد پس از چند روز از بین خواهد رفت و ا گر متخصص زنان و زایمان برای آرامش شما داروها ی مسکن تجویز کرده است آنهارا به اندازه مناسب مصرف کنید.
اجسام سنگین بلند نکنید و از انجام فعالیت و ورزشهای سنگین بپرهیزید.
به علت لوله هایی که در حین بی هوشی در قسمت نای شما وارد شده است ممکن در ناحیه گلو احساس درد کنید و می توانید با استفاده از قرص های گلو و یا آب نبات های مخصوص درد را کم کنید.
به هیچ وجه در روز جراحی رانندگی کنید و بهتر است با همراه خود از مرکز جراحی خارج شوید.
ممکن ست به علت بیهو شی احساس حالت تهوع داشته باشید و اشتهایی به غذا نداشته باشید پس غذای سبک و یا مایعات را دربرنامه غذایی خود قرار دهید.
از خوردن نوشابه های گاز دار به مدت دو روز خودداری کنید.
محل برش و زخم ها را تمیز نگه دارید و برای جلوگیری از عفونت زخم ها را ابتدا با آب و صابون شده و به طور کامل خشک کنید.
روز بعد از جراحی لاپاراسکوپی می توانید باندها را از روی شکم خود بردارید.
درد های عضلانی و دردهای شکم که مانند دردهای قاعدگی هستند بعد از جند روز برطرف خواهد شد.
خونریزی کم واژینال طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر بیک زاده متخصص زنان و زایمان و نازایی