عمل لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

جراحی لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

جراحی لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟ لاپاراسکوپی یکی از جدیدترین متدها در جراحی است که با تهاجم کمتر انجام می شود. در این روش چند ناحیه کوچک روی شکم برش می خورد و از طریق این برش ها متخصص لاپاراسکوپی، ابزار و دوربین را وارد شکم بیمار می کند. بیمار با درصد عوارض کمتر جراحی می شود و خیلی زود می توان به زندگی طبیعی خود بازگردد. این موضوع پیش از هر چیز به نوع درمانی که صورت می گیرد، بستگی دارد. در این مطلب شما با جراحی لاپاراسکوپی و نحوه انجام آن آشنا خواهید شد. این جراحی در تهران توسط دکتر مژگان بیک زاده برای درمان بیماری هایی زنان انجام می شود.

عمل لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی جدیدترین متد جراحی برای درمان انواع توده های شکمی و بیماری های زنان می باشد. در واقع در این روش جراحی پزشکان سعی می کنند با درصد تهاجم کمتری جراحی را انجام دهند. برای شروع ابتدا برش های کوچکی روی شکم زده می شود. سپس دستگاه لاپاراسکوپ به همراه دوربین به داخل شکم فرستاده می شود.

پس از آن پزشک با استفاده از دوربین قسمت های داخلی شکم را می بیند و شروع به جراحی می کند. بیمار پس از جراحی برای ۲۴ ساعت تحت نظر قرار می گیرد و با توجه به تشخیص پزشک مرخص می شود. خیلی زود می تواد به روال عادی زندگی خود بازگردد.

لاپاراسکوپی در چه مواردی استفاده می شود؟

لاپاراسکوپی می تواند بسیاری از بیماری ها همچون فیبروم، کیست و عفونت ها را تشخیص و یا درمان کند.
در مواردی از لوله لاپاراسکوپ برای نمونه برداری از بافت های داخل شکمی استفاده می شود.
لاپاراسکوپی در بسیاری از موارد می تواند جایگزین جراحی لاپاروتومی شود. چرا که درصد عوارض کمتری نسبت به لاپاراتومی دارد.

جراحی آندومتریوز

هیسترکتومی

چسبندگی لوله های فالوپ

بررسی ناهنجاری های شکمی

شناسایی تخریب لوله ها بر ای درمان نازایی

آندومتریوز

فیبروم رحم

کیست تخمدان

بارداری خارج از رحم

اقدامات پیش از لاپاراسکوپی

دوازده ساعت پیش از جراحی لاپاراسکوپی نباید چیزی بخورید و یا بنوشید. چرا باید معده و روده های شما خالی باشند.

مصرف هر گونه دارو را با پزشک خود درمیان بگذارید. ممکن است لازم باشد مصرف برخی داروها را تا بعد از عمل قطع کنید.

آزمایش خون، آزمایش ادرار، سونوگرافی و هر گونه تصویربرداری را همراه خود داشته باشید.

اقدامات پیش از جراحی لاپاراسکوپی
نمونه گیری از خون و ادرار و تصویربرداری های شکمی پیش از عمل لاپاراسکوپی باید انجام شود.

برای جراحی تخمدان پزشک به آخرین تصویربرداری اولتراسوند نیاز دارد. نتیجه سی تی اسکن و هرگونه MRI را همراه خود داشته باشید.

یک شب قبل از عمل لاپاراسکوپی، برای شما تنقیه انجام می شود تا روده های شما به طور کامل تخلیه شود.

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی کامل انجام می شود. پیش از انجام هر کاری شکم با مواد ضدعفونی کننده و پارچه های استریل ضدعفونی می شود. در ابتدا برای اینکه فضای کاری ایجاد شود، شکم با گاز دی اکسید کربن پر می شود.  شکاف هایی به تعداد دو یا بیشتر، به اندازه نیم تا یک سانتی متر در زیر ناف ایجاد می شوند. حال از این طریق لوله لاپاراسکوپ و ابزار هایی که برای تشخیص و یا درمان بیماری نیاز است به داخل شکم وارد می شود.

در طی لاپاراسکوپی تمام لگن از جمله رحم‌،  لوله رحم‌، تخمدان ها و جداره شکم با دقت توسط متخصص زنان  بررسی می شود.

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی

پس از اینکه متخصص تمامی اقدامات مورد نیاز را انجام داد، دستگاه ها را از شکم خارج می کند. سپس با چند بخیه کوچک، برش ها را می بندد. می توان برای نزدیک کردن برش ها به یکدیگر از چسب های مخصوص نیز استفاده کرد.
در روشهای نوین لاپاراسکوپی، جراح می تواند با ضبط تصاویر مشکل بیماران را برای آنها توجیه کند.

اقدامات پس از جراحی لاپاراسکوپی

پس از جراحی لاپاراسکوپی در قسمت های برش ممکن است کبودی و تورم ایجاد شود.  احساس درد در این ناحیه طبیعی خواهد بود. وضعیت خوابیدن و راه رفتن خود را تغییر دهید تا از ناراحتی شما کاسته شود. احساس درد در ناحیه شانه ها و قفسه سینه به علت استفاده از دی اکسید کربن برای باز کردن شکم است. این درد پس از چند روز از بین خواهد رفت. برای تسکین درد متخصص زنان برای شما داروهای مسکن تجویز خواهد کرد.
اجسام سنگین بلند نکنید و از انجام فعالیت و ورزشهای سنگین بپرهیزید.

اقدامات پس از جراحی لاپاراسکوپی
اقدامات پس از جراحی

لوله هایی که در حین بیهوشی در قسمت نای شما وارد می کنند، ممکن در ناحیه گلو احساس برای شما درد ایجاد کنند. می توانید با استفاده از قرص های گلو و یا آب نبات مخصوص درد را کم کنید.
به هیچ وجه پس از جراحی رانندگی نکنید. بهتر است کسی شما را همراهی کند.
ممکن ست به علت بیهو شی احساس حالت تهوع داشته باشید و اشتهایی به غذا نداشته باشید. پس غذای سبک و یا مایعات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
از خوردن نوشابه های گاز دار به مدت دو روز خودداری کنید.
زخم ها را تمیز نگه دارید و روزانه آنها را با آب و صابون بشویید. پس از شستشو مطمئن شوید زخم ها به طور کامل خشک شده باشند.
روز بعد از جراحی لاپاراسکوپی می توانید باندها را از روی شکم خود بردارید.
درد های عضلانی و دردهای شکمی مشابه دردهای قاعدگی تا چند روز پس از عمل برطرف خواهند شد.
خونریزی کم واژینال طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

کلام پایانی در رابطه با جراحی لاپاراسکوپی

در پایان در مورد عمل لاپاراسکوپی بایدعرض کنیم که هرگونه تحقیق پیش از عمل جهت انتخاب بهترین متخصص زنان در غرب تهران  لازم است. پیدا کردن بهترین متخصص کار سختی است اما امکان پذیر است. چرا که اگر این نوع جراحی ها در عین سادگی و سهولت به بدست متخصصین بی تجربه صورت گیرد، می تواند عوارض غیرقابل جبرانی را برای بیمار داشته باشد.