عفونت های دستگاه ادراری

عفونت های مجاری ادراری جز شایعترین عفونت ها محسوب می شود و علل بروز این بیماری به واسطه باکتری ها می باشد . تمامی افراد در معرض این بیماری قرار دارند و در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد .

عفونت های دستگاه ادراری

مجاری ادرار چیست ؟

مجاری ادراری لقاحی گفته می شود که ادرار به واسطه آن از بدن خارج می شود . ادرار در کلیه تولید می شود و سپس از طریق لوله های باریکی در مثانه ذخیره شده در این زمان فرد احساس تخیله ادرار پیدا می کند و ادرار از طریق مجاری پیشابراه تخیله می گردد .

عفونت ادراری چیست ؟

عفونت دستگاه ادراری به دلیل ورود باکتری به داخل مثانه به وجود می آید . مجاری پیشابراه در زنان نسبت به مردان کوتاه تر است و به این دلیل عفونت ادراری در زنان شایع تر است . شایع ترین عفونت ادراری عفونت مثانه است که به آن التهاب مثانه و یا سیستیت می گویند.

انواع عفونتهای دستگاه ادراری

• سیستیت حاد

در زنان دچار سیستیت حاد، معمولا بروز ناگهانی علائم شدید و متعدد دستگاه ادراری نظیر سوزش ادرار، تکرر ادرار و فوریت در دفع ادرار به همراه درد سوپرا پوبیک یا کمر درد، رخ می دهد . تندرنس سوپرا پوبیک ممکن است در معاینه فیزیکی وجود داشته باشد .

آنالیز ادرار، پیوری و گاهی هماتوری را آشکار می سازد .

ریسک فاکتورهای ابتلا به سیستیت عبارتند از: مقاربت، استفاده از دیافراگم و اسپرمیسید، تاخیر در ادرار کردن پس از مقاربت و سابقه ی اخیر عفونت ادراری .

تشخیص سیستیت حاد

E.Coli شایعترین پاتوژن جداشده از ادرار زنان جوان سیستیت حاد می باشد و در هشتاد درصد موارد وجود دارد . استافیلوکوک ساپروفیتیکوس در ۵ – ۱۵ درصد دیگر از بیماران دچار سیستیت، یافت می شود . پاتوفیزیولوژی سیستیت، کلونیزاسیون واژن و یورتوا با باکتریهای کلی فرم با منشاء رکتوم می باشد و به همین دلیل تاثیر داروی ضد میکروبی بر فلور واژینال، در ریشه کنی باکتریوری نقش مهمی دارد .

درمان سیستیت حاد

غلضت های زیاد تری متوپریم و فلوروکینولون ها در ترشحات واژنال می توانند E.Coli را ریشه کن سازند . اما فلور بی هوازی و میکروآئروفیل نرمال واژینال را مختصری تغییر می دهند . گزینه ای درمان تجربی سه روزه برای سیستیت بدون عارضه عبارتنداز: نیتروفورانتوئین یا فلوروکینولون . در بیماران دارای علائم تیپیک بیماری، بررسی مختصر آزمایشگاهی و متعاقب آن درمان تجربی توصیه می گردد .

در صورت کشف پیوری در بررسی میکروسکوپی یا تست استراز لکوسیتی، می توان تشخیص احتمالی سیستیت را مطرح نمود . انجام کشت ادرار ضروری نبوده و یک دوره ی کوتاه مدت درمان ضد میکروبی توصیه می شود . مگر در صورت باقی ماندن علائم یا عود، پیگیری با ویزیت یا کشت، ضرورتی ندارد .

دکتر مژگان بیک زاده متخصص زنان و زایمان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی عارضه ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۶۰۴۶۳۲۹ – ۰۲۱۴۴۴۲۷۳۶۲ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

• سیستیت راجعه

حدود بیست درصد زنان که در دوره ی پره منوپوز دچار اولین اپیزود سیستیت شده اند، به عفونتهای راجعه مبتلا می شوند . بیش از نود درصد عودها، به وسیله ی عفونت مجدد اگروژن ایجاد می شود . سیستیت راجعه باید جهت رد احتمال وجود ارگانیسم های مقاوم، از طریق کشت تایید شود .

درمان با یکی از روشهای زیر صورت می گیرد:

• پروفیلاکسی مداوم
  • پروفیلاکسی پس از مقاربت
  • شورع درمان به محض پی بردن به علائم بیماری
  • در زنان یائسه دچار عفونت های مجدد مکرر، هورمون تراپی یا کرم موضعی استروژن همراه با پروفیلاکسی ضد میکروبی، مفید می باشد .
  • یورتریت

در زنان دچار سوزش ادرار ناشی از یورتریتف علائم خفیف بوده و آهسته تر بروز می نمایند . این علائم ممکن است همراه با ترشح یا خونریزی واژینال غیرطبیعی مرتبط با سرویسیت همزمان، یا درد زیر شکم دیده شوند . همچنین بیمار ممکن است پارتنر جنسی جدید یافته باشد .

• پیلونفریت حاد

طیف کلینیکی پیلونفریت حاد بدون عارضه، در زنان جوان از سپتی سمی گرم منفی تا بیماری مشابه سیستیت به همراه درد خفیف پهلو، متغیر می باشد . E.Coli عامل بیش از هشتاد درصد این موارد است . پیوری و باکتری های گرم منفی در بررسی میکروسکوپی نمونه ادرار مخلوط نشده دیده می شوند . در تمام زنان مشکوک به پیلونفریت، انجام کشت ادرار ضروری است .

در افراد بستری باید کشت خون نیز انجام گیرد . زیرا در ۱۵ – ۲۰ درصد موارد، نتیجه کشت، مثبت می باشد . در غیاب تهوع و استفراغ و بیماری شدید، می توان با اطمینان از درمان سرپایی خوراکی استفاده کرد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص زنان خوب در غرب تهران مراجعه نمایید .