سرطان-دهانه-رحم

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یکی از مشکلات شایع در بین خانم ها بوده و به خصوص در خانم های بالای پنجاه سال رایج شده است.سرطان گردن رحم نیز جز زیر مجموعه همین عارضه بوده به طوری که بیمار را با مشکلات فراوانی روبه رو می کند.دهانه و یا گردن رحم به قسمت پایینی رحم گفته می شد که در آن نقطه واژن به رحم متصل می شود.زنان برای اینکه بتوانند از این بیماری پیشگری کنند باید با علائم این بیماری و تشخیص آن آشنا باشند زیرا سرطان دهانه رحم در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می تواند قابل درمان باشد.این بیماری در مدت زمان طولانی شکل گرفته به طوری که می توان گفت ممکن است بین ضایعات پیش سرطانی و تبدیل شدن آنها به سرطان چندین سال زمان ببرد .زنان باید دقت داشته باشند در صورتی که به طور مداوم تحت نظر متخصص زنان و زایمان باشند می توانند با انجام آزمایشات لازم در دوره های تعیین شده توسط متخصص زنان و زایمان  بررسی سلول های ریزش شده گردن رحم در آنها بررسی شده و  از این بیماری پیش از سرطانی شدن سلول ها  به سرعت مطلع شوند.

سرطان دهانه رحم چیست ؟

این بیماری زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی به طور کنترل نشده در دهانه رحم رشد کنند. سرطان گردن رحم یا سرویکس با شکل گیری سلول های سرطانی بدخیم در بافت دهانه رحم ایجاد می شود .گردن رحم از رحم آغاز شده و تا واژن ادامه پیدا می کند.در ابتدا سلول های گردن رحم تغییر رشد پیدا می کنند و سلول های بد خیم تشکیل می شوند و در دهانه رحم و مناطق دیگر پیشرفت می کنند.

سرطان-دهانه-رحم

علل سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلوما یا HPV در اکثر موارد باعث سرطان گردن رحم می شود.این ویروس باعث عفونت بافت دهانه رحم شده و زمینه ساز سرطان می شود .این گونه نیست که همه زنانی که دارای عفونت HPV هستند به سرطان دهانه رحم دچار خواهند شد  اما در واقع HPV شایع ترین علت ایجاد این بیماری است.این ویروس دارای انواع مختلفی است که برخی ها سرطانی و برخی ها این ویژگی ها را ندارند .ویروس HPV می تواند عامل دیگر بیماری ها مانند زگیل تناسلی باشد و یا اینکه هیچ گونه علائمی را از خود نشان ندهد.این ویروس معمولا در رابطه های جنسی منتقل می شود و حتی می تواند ناحیه تناسلی مرد،مقعد و دهان را تحت تاثیر قرار دهد.پس باید در هنگام برقراری مقاربت مسائل بهداشتی به صورت صحیح رعایت شود .شما می توانید برای اینکه از وجود این ویروس در خودتان مطلع شوید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و به صورت منظم تست های پاپ اسمیر را انجام دهید .تست پاپ اسمیر می تواند تغییرات سلول های دهانه رحم را مشخص کند تا شما پیش از سرطانی شدن ، درمان را آغاز کنید.

علائم سرطان دهانه رحم

در زمان اولیه بیماری شاید زنان هیچ گونه مشکلی نداشته باشند و با نشانه های خاصی در خود مواجه نشوند.زمانی که سلول های غیر طبیعی رشد پیدا می کنند علائم خاصی را با خود به همراه خواهند داشت که می توان به برخی از آنها در زیر اشاره کرد :
ترشحات خارج شده از واژن که ممکن است با خون ترکیب شده باشد .این ترشحات ممکن است غلیظ یا آبکی ،متعفن ،لزج و بد رنگ باشد و درهر فردی با فرد دیگر متفاوت باشد.
هنگام برخورد چیزی با واژن خونریزی از واژن آغاز می شود.

مثلا در هنگام:

• روابط جنسی
  • احساس درد در هنگام نزدیکی
  • آغاز خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • درد لگنی
  • درد پا و پشت
  • دیده شدن خون در بین دو قاعدگی
  • به وجود آمدن تغییر در عادات ماهیانه
  • خونریزی بعد از یائسگی

تشخیص سرطان دهانه رحم

تشخیص سرطان دهانه رحم به مانند همان سرطان رحم می باشد .تست سرطان یا تست پاپ اسمیر باید به طور منظم در افراد انجام شود .زمانی که شما برای تست پاپ اسمیر به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنید از سلول های سطحی دهانه رحم نمونه کوچک برداشته می شود و برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود .شما می توانید مطلب تست پاپ اسمیر و چگونگی انجام آن را در اینجا مطالعه کنید.زمانی که نتیجه تست پاپ اسمیر اعلام شد در صورتی که در سلول های رحم تغییراتی ایجاد شده باشد متخصص زنان و زایمان آزمایش های دیگری را برای تشخیص بهتر و مطمئن تر دستور می دهد.این آزمایش ها در جهت تشخیص سلول های سرطانی صورت می گیرد.

درمان سرطان دهانه رحم

درمان سرطان رحم باید هر چه سریع تر آغاز شود.در هر صورت بیماری در هر مرحله ایی که باشد باید مراحل درمان آن به درستی انجام بگیرد.حال یک یا چند روش درمانی بسته به مقداری که سرطان پیشرفت کرده است و سلول های سرطانی چه مقدار در این اندام تکثیر پیدا کرده است برای بیمار در نظر گرفته می شود .از جمله روش های درمانی می توان به برداشتن رحم برداشتن هر دو تخمدان ،برداشتن لوله های فالوپ و یا غدد لنفاوی و شیمی درمانی اشاره کرد .باید بدانید که اگر رحم شما برداشته شود شما دیگر نمی توانید باردار شوید.زمانی که بیماری زود تشخیص داده شود دیگر نیازی به خارج کردن رحم نخواهد بود .

چطور باید از سرطان رحم پیشگیری کنیم ؟

برای اینکه بتوانیم از این بیماری جلوگیری کنیم بهترین راه حل آن همان ثبت تغییرات سلولی رحم است که با انجام تست پاپ اسمیر نزد متخصص زنان و زایمان مشخص خواهد شد. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شما حاکی از وجود سلول های غیر طبیعی بود، حتما پیگیر ادامه مراحل درمانی شوید و با پزشکتان مشورت کنید.شما همچنین می توانید واکسن HPVرا در سنین پایین تر بزنید و از این طریق احتمال مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم کمتر شود. این واکسن ها می توانند از عفونت های مزمن HPV، زگیل تناسلی و سرطان های دهانه رحم به اندازه ۷۰ درصد جلوگیری کنند. چون ویروسی که عامل سرطان دهانه رحم می باشد از راه تماس جنسی به فرد منتقل می شود پس اکیدا پیشنهاد می شود رابطه های جنسی خود را کنترل کنید و به صورت محافظت شده رابطه داشته باشید.استفاده از کاندوم و رعایت نکات بهداشتی تا چندین درصد از مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند.

شما برای مراجعه به دکتر می توانید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.
شماره تلفن مطب خانم دکتر در گیشا:
شماره تلفن مطب در اشرفی اصفهانی
شما همچنین برای مشاوره می توانید به کانال تلگرام و اینستاگرام ما بپیوندید